ΤΥΧΑΡΠΑΣΤΟΙ ΑΣΚΟΥΝ ΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ, ΒΑΣΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΘΟΛΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Εωλη νομιμότητα, δαιδαλώδης νομοθεσία, εμπλοκή κρατικών και δημοτικών Αρχών, παρερμηνείες νόμων και ελλιπείς έως ανύπαρκτοι έλεγχοι συνθέτουν το παζλ της επικινδυνότητας υπαίθριων παιχνιδιών
Η κατεπείγουσα διενέργεια ελέγχων για λούνα παρκ και παιδότοπους, που κατόπιν εορτής ζήτησε ο αρμόδιος υπουργός Γ. Μιχελάκης για το επικοινωνιακό θεαθήναι, δεν πρόκεται να λύσει το πρόβλημα της πολυνομίας και κατ' επέκτασιν του θολού νομοθετικού πλασίου, το οποίο αφορά τον πιο ευαίσθητο και πολύτιμο πληθυσμό της χώρας: τα παιδιά.
Η προ δύο ημερών σύλληψη «επιχειρηματιών» με πλαστά πιστοποιητικά, που εγκατέστησαν 36 λούνα παρκ σε δήμους όλης της Ελλάδας, η οποία όλως τυχαίως συνέβη λίγα 24ωρα μετά το τραγικό συμβάν στο Δήμο Ελληνικού, αποδεικνύει περίτρανα πως το θολό νομοθετικό πλαίσιο, που προκύπτει κυρίως από την πολυνομία όσον αφορά στο θέμα των αδειοδοτήσεων και των ελέγχων, επιτρέπει σε τυχάρπαστους να ασκούν ανενόχλητοι τη συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα, ανά την Ελλάδα, στήνοντας προσωρινές εγκαταστάσεις υπαίθριων λούνα παρκ και χρησιμοποιώντας το νόμο κατά το δοκούν, αφού η ίδια η πολιτεία τους δίνει βέβαια το δικαίωμα.
Δέκα νόμοι, δύο προεδρικά διατάγματα -τα οποία μάλιστα είναι αντιφατικά μεταξύ τους- και μία Κοινή Υπουργική Απόφαση συνθέτουν το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά όλο το φάσμα λειτουργίας των λούνα παρκ και των παιδότοπων. Ας σημειωθεί, ωστόσο, ότι πρόκειται για δύο διαφορετικές δραστηριότητες, που εμπλέκονται μεταξύ τους, εξαιτίας της ύπαρξης φουσκωτών παιχνιδιών τα οποία διαθέτουν ενίοτε τα υπαίθρια λούνα παρκ.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως έχει περιέλθει σε γνώση της «Κ.Ε.», πως μόνο λόγω των αντιφατικών προεδρικών διαταγμάτων που εξεδόθησαν το 2005 υπήρξαν δήμοι που προχώρησαν στη διαδικασία για την αδειοδότηση υπαίθριων λούνα παρκ, χρησιμοποιώντας κατηργημένες διατάξεις! Και όχι μόνο. Ενδεικτικό της κατάστασης-μπάχαλο είναι το έγγραφο του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (αρ. πρωτ. Κ1-581), με ημερομηνία 4 Απριλίου, το οποίο έχει ως αποδέκτες τις επτά Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας και αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ωστόσο, περιήλθαν σε γνώση μας αποφάσεις αρμοδίων φορέων χορήγησης αδειών υπαίθριου εμπορίου (σ.σ. είναι οι άδειες και για τα λούνα παρκ), όπου διαπιστώνεται λανθασμένη εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας και παρερμηνεία του περιεχομένου των εγγράφων μας»...
Γιατί άραγε; Ας σημειωθεί ότι βάσει του νόμου 4038/2012 (μεσοπρόθεσμο) όσα λούνα παρκ στην Αττική είναι εγκαταστημένα στο ίδιο σημείο πάνω από ένα μήνα (και είναι τα περισσότερα), θα μπορούσαν να θεωρηθούν παράνομα, γιατί κανένας δήμος δεν είχε σχετική δυνατότητα χορήγησης άδειας λόγω του ελέγχου του αριθμού των αδειών από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση (θεσπίστηκε με το Μεσοπρόθεσμο). Στις αποφάσεις της Απογκεντρωμένης Διοίκησης για το 2013 (ΑΔΑ: Β4ΜΠΟΡ1Κ-ΠΣΑ) δεν υπάρχει καμία τέτοια άδεια, ενώ για το 2014 (ΑΔΑ: ΒΛΓΠΟΡ1Κ-7Ι7) δόθηκαν δύο άδειες, αμφότερες στο Δήμο Φυλής!
Η άποψη νομικών
Οπως εξηγούν νομικοί που έχουν γνώση αυτών των θεμάτων, με τους οποίους μίλησε η «Κ.Ε.», προϋπόθεση χορήγησης αδειών από το δήμο είναι η έκδοση απόφασης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία καθορίζει τον ανώτατο αριθμό αδειών για κάθε δήμο (για την άσκηση του υπαίθριου στάσιμου και υπαίθριου πλανόδιου εμπορίου, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το λούνα παρκ).
Πριν δηλαδή ο δήμος προχωρήσει ο ίδιος στην έκδοση άδειας και λειτουργίας λούνα παρκ, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει άδεια από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, σε σχετικό αίτημα που θα υποβάλει από την προηγούμενη, για την επόμενη χρονιά. Ας σημειωθεί ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, που δεν εξέδωσε άδειες, δεν παρανομεί, απλώς δεν της καταβλήθηκαν αυτού τους είδους τα αιτήματα, λόγω άγνοιας των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων...
Οι νόμοι
Σύμφωνα με το άρθρο 81 του ν. 3463, του 2006, για την εγκατάσταση και λειτουργία μεταξύ άλλων και λούνα παρκ απαιτείται άδεια, η οποία χορηγείται από το δήμο. Απαιτείται να προσκομιστεί άδεια άσκησης υπαίθριου στάσιμου εμπορίου, βάσει του νόμου 2323/1995 και τα απαραίτητα δικαιολογητικά απαριθμούνται στις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 12/2005, στο οποίο παραπέμπει ο συγκεκριμένος νόμος.
Το Π.Δ. προβλέπει γνωματεύεις και βεβαιώσεις από οκτώ διαφορετικές υπηρεσίες και φορείς. Οπως για παράδειγμα: άδεια του υπουργείου Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας) για μηχανολογικές εγκαταστάσεις άνω των 10 ή 15 ίππων κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 207/1967 (Α' 216). Αλλά και βεβαίωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, όταν πρόκειται για πτήση ή ανύψωση αιωροπτέρων, αεροστάτων ή άλλων τεχνικών μέσων, ότι η πτήση ή ανύψωση δεν αντίκειται στους οικείους κανονισμούς της και στους εν γένει κανόνες ασφαλείας του εναερίου χώρου.
Δεν σταματάει εδώ όμως η ιστορία. Το 2005 ένας νέος νόμος, ο 3733, αντικαθιστά το νόμο του '95 και παραπέμπει αντιστοίχως σε νέα έκδοση Προεδρικού Διατάγματος! Επρόκειτο για το Π.Δ. 254/2005, «Ρύθμιση Εμπορίου» (πλανόδιου και στασίμου), το οποίο καταργεί ρητά το προηγούμενο και δεν γίνεται καμία αναφορά για τα λούνα παρκ! Το νομοθετικό κενό που δημιουργήθηκε από τα αντιφατικά διατάγματα υπερκεράστηκε με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (1033/2012). Κατόπιν τούτου, ισχύουν οι διατάξεις του πρώτου Π.Δ. (12/2005).
Η ασφάλεια των παιχνιδιών
Η ασφάλεια των παιχνιδιών δεν υπόκειται στην αρμοδιότητα των δήμων. Οπως προαναφέρθηκε, το Π.Δ. 12/2005 για τη λειτουργία εξοπλισμού λούνα παρκ απαιτείται άδεια του υπουργείου Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας) για μηχανολογικές εγκαταστάσεις άνω των 10 ή 15 ίππων κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 207/1967 (Α' 216).
«Με δεδομένο πάντως ότι οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις των περισσότερων λούνα παρκ που στήνονται στη χώρα δεν έχουν μόνιμο χαρακτήρα, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι δεν ελέγχθησαν ουδέποτε από τα κλιμάκια του υπουργείου Ανάπτυξης...» εξηγούν στην «Κ.Ε.» υπάλληλοι, οι οποίοι γνωρίζουν εκ των έσω τη δυνατότητα των ελεγκτικών μηχανισμών και τον τρόπο που αυτοί έχουν αποδεκατιστεί, εξαιτίας του «δημοσιονομικού νοικοκυρέματος» που επέβαλαν τα μνημόνια.
Επιπλέον, αρμόδια να ελέγξει την τήρηση των διατάξεων που προβλέπει ο νόμος (αν διαθέτουν τα νόμιμα παραστατικά)... ήταν η Δημοτική Αστυνομία (ν. 3731), αρμοδιότητα η οποία πέρασε το 2012 με άλλο νόμο στην ΕΛ.ΑΣ.
Τα φουσκωτά παιχνίδια, οι παιδότοποι και ο επόμενος κύκλος παραλογισμού... με τα σπασμένα πόδια και χέρια...
Τι γίνεται όμως με τα φουσκωτά παιχνίδια; Για τα οποία στο προαναφερθέν διάταγμα, που ορίζει τη λειτουργία των λούνα παρκ, δεν υπάρχει σχετική διάταξη για τον έλεχγό τους. Στην περίπτωση αυτή, εμπλέκεται και ισχύει η ΚΥΑ (36873/2007) που διέπει το πλαίσιο λειτουργίας των παιδότοπων, εσωτερικών και υπαίθριων.
Οι διατάξεις της ισχύουν και για τα λούνα παρκ τα οποία διαθέτουν φουσκωτό εξοπλισμό, εφ' όσον αυτός κατατάσσεται στα είδη των παιχνιδιών στα οποία ταλαντεύονται ή γλιστρούν τα παιδιά, στα οποία δεν ανήκε η μοιραία μπάλα, μέσα στην οποία έχασε τη ζωή του ο 13χρονος, εξηγεί στην «Κ.Ε.» ο Ν. Σκορδαράς, προϊστάμενος του τομέα Παιχνιδόπων της Ανώνυμης εΕαιρείας Βιομηχανικής Ερευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών Δοκιμών, Πιστοποίησης και Ποιότητας (ΕΒΕΤΑΜ), η οποία λειτουργεί υπό τη σκέπη του κράτους και διενεργεί αυτούς τους ελέγχους.
Αρχικά ο εξοπλισμός που προμηθεύεται ο ενδιαφερόμενος για την επιχείρησή του πιστοποιείται από τον ΕΛΟΤ και στη συνέχεια ελέγχεται από τον ΕΒΕΤΑΜ. Το πώς ελέγχεται έχει ενδιαφέρον και ταυτόχρονα εξηγεί γιατί σε πολλά μέρη της Ελλάδας αναφέρθηκαν -ειδικά αυτές τις ημέρες- σπασμένα χέρια και πόδια παιδιών, που έπαιζαν σ' αυτά.
Κι αυτό γιατί, στην ουσία, η αρτιότητα των παιχνιδιών αυτών, σε ό,τι αφορά την ασφάλειά τους, εναπόκειται στην επαγγελματική ευσυνειδησία του εκάστοτε ιδιοκτήτη, κάτι που φαίνεται ότι δεν είναι και απόλυτα αναπτυγμένο στη χώρα μας. Και θα δούμε παρακάτω γιατί. Ο κ. Σκορδαράς εξηγεί ότι ο εκάστοτε ιδιοκτήτης οφείλει να προβεί σε ετήσιο επανέλεγχο του εξοπλισμού, εφ' όσον όμως έχει κάνει τον αρχικό, ο οποίος πραγματοποιείται κατόπιν αιτήματος του επιχειρηματία, όπως στη συνέχεια και οι περιοδικοί.
Οι έλεγχοι
Ελέγχονται όμως όλοι; Ο ίδιος παραδέχεται πως όχι. Κατά τα λεγόμενά του αυτοί που παρανομούν δεν είναι αμιγείς επιχειρήσεις παιδοτόπων: «Από την άνοιξη και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, πανελλαδικά ξεφυτρώνουν ανά την Ελλάδα εκατοντάδες παιδότοποι, για την ύπαρξη των οποίων δεν ενημερωνόμαστε από τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι δεν υποβάλλουν αίτηση ελέγχου ώστε να αδειοδοτηθεί με πρόσθετη άδεια για το κομμάτι του παιδοτόπου.
Παρατηρείται για παράδειγμα μία ταβέρνα, ή ένα κατάστημα φαστ φουντ να βάλει ένα ή δύο φουσκωτά χωρίς άδεια, χωρίς έλεγχο».
Το πρόβλημα της... ψησταριάς, που βάζει δίπλα και το φουσκωτό, εντοπίζει και καταγγέλλει και η πρόεδρος του Συλλόγου Παιδοτόπων Ελλάδος, Ευτυχία Μαρίνου. Οπως μάλιστα εξηγεί, έχουν σταλεί όχι μία, αλλά δύο επιστολές προς το υπουργείο Εσωτερικών για το συγκεκριμένο ζήτημα (2010-2013), «αλλά κανείς δεν προέβη σε οποιαδήποτε ενέργεια. Εμείς, οι νόμιμα λειτουργούντες παιδότοποι-αμιγείς επιχειρήσεις υπόκεινται σε όλους τους νόμιμους ελέγχους με σημαντική οικονομική επιβάρυνση των επιχειρήσεων.
Αντίθετα, οι λειτουργούντες με μικτές επιχειρήσεις παιδότοποι αποφεύγουν να υπαχθούν στο νομικό πλαίσιο που ισχύει για όλους εμάς, δημιουργώντας όχι μόνο αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και προϋποθέσεις δυσφήμησης του επιχειρηματικού μας κλάδου, στην περίπτωση που ένα ατύχημα συμβεί, λόγω τυχόν ακαταλληλότητας των παιχνιδιών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο είναι ανοιχτό σε οποιονδήποτε σχολιασμό, αρκεί να μην είναι απρεπής. Τα αισχρόλογα θα διαγράφονται άμεσα.